4. trinn: Omvisning i kirka - symboler

Kirkebyggene er Norges største kulturskatt! Det er viktig at kirken stiller opp og gir elevene mulighet til å besøke og oppleve kirkerommet. Et slikt besøk kan kombineres med undervisning om symbolene.

4. trinn: Omvisning i kirka - symboler

IKO’ s forslag til undervisning:

«Korset og sommerfuglen – en bok om symboler»
ble gikk ut ved IKO-forlaget i 2017. Her finner du bakgrunn for symboler, både generelt og konkret. 
IKO har utarbeidet et undervisningsopplegg: Undervisningsopplegg symboler

«Sansen for det hellige - oppdag kirkerommet med alle sanser» er en nydelig billedbok og metodebok for ny oppdagelse av kirkerommet. Boken ble utgitt av Stavanger bispedømme i samarbeid med IKO forlag i 2018.
Her finner du en mengde øvelser knyttet til - inventar (f.eks. orgelet og kirkeklokker), kirkekunst (f.eks. alterbilde og kirkeskip), arkitektur (f.eks. atmosfære og lyset) og til omgivelsene (f.eks. overgang ute og inne). Øvelsene handler i stor grad om den enkeltes opplevelse av kirkerommet, ved å oppdage med alle sanser.


Tips: 
- Ha god bakgrunnskunnskap om din lokale kirke, kunsten og utsmykningen, før du lager et undervisningsopplegg for omvisningen. Fortell levende om menneskene du kobler til historien, og sørg for å gjøre kirkerommet vakkert.  
- Gå sammen to personer fra stab og/eller frivillige medarbeider. På forhånd – ha lest gjennom «Korset og sommerfuglen» hver for dere. Sett dere sammen og utarbeid et opplegg tilpasset deres lokale kirke og barn i 9 års alder. Sjekk ut med lærer om skolen har innspill! Finn inspirasjon til øvelser i «Sansen for det hellige».

Tips til aktivitet:
- Vi omgir oss med tegn og symboler. Sett opp fire-fem sanger og gåter ved hjelp av emoji’s. Se om barna klarer å gjette hvilke sanger det er snakk om. Bruk dette som introduksjon til å snakke om symboler.

- Symbol-jakt i kirka: Be barna finne så mange symboler som mulig. Enten går dere samlet som gruppe, eller du kan la barna lete i mindre grupper eller alene. Hør med lærer om hva som passer best. 

- Lag små filmer: Dere lager enkle filmsnutter hvor dere forklarer hva symbolet betyr på de ulike steder i kirkerommet. En infolapp plasseres ved symbolet/utsmykningen med en QR-kode som er lenket til forklaringsfilmen (opprett konto på Youtube). Etterpå kan barna selv fortelle hverandre hva de har lært om det enkelte symbol.

- Lag utstilling: Tegn eller form symbol. La barna få velge, evt. trekke et eller to symboler de tegner eller former med leire/plastelina. De kan også skrive en forklaring til!
- Symboloversikt:
Kristine symboler KFUM-KFUK
Symbolliste kirkerådet

Kompetansemål i KRLE etter 4.trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:  
- utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
- sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv
- samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
- bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
- skille mellom ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer

Kompetansemål i Samfunnsfag etter 4.trinn:
- utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag

Inspirasjon:
- Filmsnutt: Et intervju med barn og ungdom om deres opplevelse av kirkerommet: https://www.youtube.com/watch?v=wULJoZwoR9o

 

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"